Siła centrów handlowych wciąż jest duża

Share
O kondycji centrów handlowych w Polsce oraz o planach rozwoju Gemini Holding mówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzająca spółki.
Share

● Centra handlowe mierzą się z wyzwaniami ze strony dynamicznego rynku oraz ze względu na zmieniające się oczekiwania klientów.

● Centra handlowe coraz mocniej muszą stawiać na doświadczenie zakupowe i eksperckość personelu.

● Obiekty handlowe dawno już przestały być miejscami jedynie sprzedażowymi, doceniając i rozwijając wagę segmentu usług i rozrywki.

Jak można podsumować mijający 2024 rok na rynku centrów handlowych w Polsce?

– Anna Malcharek, dyrektor zarządzająca Gemini Holding: Centra handlowe nieustająco mierzą się z wyzwaniami nie tylko ze strony dynamicznego rynku, ale również ze względu na zmieniające się oczekiwania klientów, które są różne w ramach różnych pokoleń, obecnych na rynku konsumenckim. Niezależnie jednak od wyzwań, mijający rok można zaliczyć do udanych.

Warto podkreślić, że rola centrów handlowych w polskim segmencie handlowym jest wciąż największa, podobnie jak ich miejsce w całej wielokanałowej ścieżce zakupowej konsumenta. Jak wynika z danych PRCH, wartościowo mają one aż czterokrotną przewagę nad kanałami online.

Obiekty handlowe, w tym te zarządzane przez Gemini Holding, konsekwentnie adaptują się do potrzeb konsumenta.

Centra Gemini Park w Bielsku-Białej, Tychach i Tarnowie cieszą się stabilnym zainteresowaniem wśród zarówno odwiedzających je klientów, jak i najemców, co znajduje potwierdzenie w 16 podpisanych nowych umowach najmu w bieżącym roku, a także 52 aneksach przedłużających dotychczasowe umowy, na łączną powierzchnię ponad 15 tys. mkw.

Przed jakim wyzwaniem stoją teraz centra handlowe z logo Gemini Parki?

– Centra handlowe coraz mocniej w obliczu zmieniających się zwyczajów konsumenckich muszą stawiać na doświadczenie zakupowe i eksperckość personelu. Obiekty handlowe dawno już przestały być miejscami jedynie sprzedażowymi, doceniając i rozwijając wagę segmentu usług i rozrywki. Nowe pokolenia klientów to świadomi konsumenci, którym zależy na oszczędności czasu, zatem możliwość załatwienia wielu bieżących potrzeb pod jednym dachem ma dla nich ogromne znaczenie. Klientom nie jest również obojętne proekologiczne podejście zarządcy do podejmowanych działań komercyjnych, jak również atmosfera galerii handlowych, ich przejrzystość i dostępność, a wreszcie sprzężenie z wartościowymi, lokalnymi inicjatywami niekomercyjnymi.

Wychodząc naprzeciw wyzwaniom przyszłości, centra handlowe muszą coraz bardziej stawać się miejscami, w których warto być nie tylko w celu zaspokojenia potrzeb konsumenckich, ale też z powodu unikalnych, oczekiwanych doświadczeń i różnorodnej, nowoczesnej oferty, wychodzącej poza stricte zakupową.

Nowe wnętrza, technologie, sklepy… Jak zmieniają się Gemini Parki?

– Centra Gemini Park na podstawie wnikliwych analiz podążają za zmieniającymi się potrzebami nowoczesnego konsumenta. Niebagatelne znaczenie ma komfort klienta w samej przestrzeni galerii. Przy wdrażaniu rozwiązań pozytywnie oddziałujących na doświadczenie zakupowe klienta, dbamy o działania z zakresu zrównoważonego rozwoju i ESG.

Zmiany, które zaszły w centrach Gemini Holding w ostatnich miesiącach, nie tylko koncentrują się na modernizacji wnętrz i dostosowaniu ich do nowych trendów, ale także na wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań.

Jakie marki Gemini Holding pozyskuje najchętniej? Które sklepy cieszą się największą popularnością wśród klientów?

– Staramy się pozyskiwać marki, które odpowiadają na aktualne oczekiwania naszych klientów, a także wpisują się w nowoczesne trendy. Nowości w tenant miksie cieszą się dużym zainteresowaniem, klienci lubią bowiem zmiany, które podążają za ich potrzebami i poszerzają ofertę zróżnicowanych produktów i usług. Największą popularnością cieszą się sklepy z asortymentem odzieżowym i elektronicznym, a także lokale gastronomiczne, które stawiają na komfort, przyjemną atmosferę i unikalne doświadczenia.

W ostatnich miesiącach pozyskano m.in. nowe koncepty modowe (Terranova w Tarnowie, Office Shoes w Tychach) i jubilerskie (Pandora w Tarnowie), a także rozbudowano ofertę beauty (Salon Vessuna w Tarnowie) oraz ofertę bieliźniarską (Aren i Esotiq w Bielsku-Białej).

Centra handlowe z roku na rok stają się coraz bardziej „mixed used”, co oznacza konieczność elastycznego wykorzystania przestrzeni. W ofercie usługowej centrów silną pozycję zyskały: punkty beauty, pralnie, banki oraz szeroko rozumiana obsługa klienta. Kolejną mocno zakorzenioną częścią w naszych obiektach jest oferta rozrywkowa.

Jakie zmiany planujecie Państwo w swoich centrach handlowych w 2025 roku?

– Rozwijamy się nieustannie na wielu polach: przede wszystkim leasingowym i technologicznym. Wdrażamy modernizacje i unowocześnienia, by jak najlepiej sprostać wyzwaniom z zakresu ESG, optymalizując wszelkie aspekty wpisujące się w konieczny trend dbania o środowisko.

W całym 2025 roku Gemini Holding zamierza kontynuować modernizację swoich obiektów, wdrażać nowe technologie w coraz liczniejszych obszarach, podnosić jakość doświadczenia zakupowego oraz obsługi klienta. Planujemy również wzbogacenie oferty o nowe segmenty, które odpowiedzą na potrzeby nowoczesnych konsumentów, a także będziemy kontynuować przedsięwzięcia związane z inteligentną, edukacyjną rozrywką. Naszym priorytetem pozostanie dbałość o komfort i satysfakcję klientów z wizyt w obiektach Gemini Park.

Gdzie i kiedy możemy spodziewać się nowych otwarć Gemini Parków w ciągu najbliższych miesięcy?

– W najbliższym czasie Gemini Holding nie planuje uruchamiania nowych obiektów, planujemy natomiast szereg nowych otwarć w trzech istniejących centrach. Wszystkiego zdradzać nie możemy, ale będą to ciekawe debiuty z zakresu zarówno zakupów, jak i usług czy rozrywki. Z najświeższych tematów warto wymienić otwarcia: nowego, czterokrotnie powiększonego i w najnowszym koncepcie salonu Ochnik na początku grudnia w Gemini Park Bielsko-Biała, nowego, również powiększonego, salonu home&you w Gemini Park Tarnów pod koniec listopada, czy debiutu tyskiego w postaci biura podróży Anex Tour. W nowym roku klientów w naszych centrach zaskoczymy kolejnymi nowościami, takimi jak na przykład salon Rituals Cosmetics w Tarnowie. Szczegóły dotyczące lokalizacji i terminów otwarć będą ogłaszane na bieżąco.