Partnerem merytorycznym wystawy jest Muzeum Miejskie w Tychach, a za projekt koncepcyjny i wykonawczy odpowiada renomowana pracownia projektowa z Katowic – Wzorro Design. Samochody na wystawę przygotowała Grupa 126Evolution, która jest częścią Automobilklubu Krakowskiego, jednego z najstarszych i najbardziej cenionych Automobilklubów w Polsce.
Wystawa nieprzypadkowo stanęła w tyskim Gemini Parku 5 lipca, kiedy to przez Tychy przejeżdżała Wielka Wyprawa Maluchów dla Dzieci, której jednym z głównych inicjatorów jest Rafał Sonik, rajdowiec i współwłaściciel Gemini Holding. Celem obecnej edycji Wyprawy jest zebranie środków w wysokości 1 mln euro na rzecz dzieci poszkodowanych w wypadkach drogowych. Rok temu, w pierwszej edycji, uczestniczyło 35 „maluchów”, w tegorocznej jest ich ponad dwa razy więcej.
– Wystawa „Legenda Szos” ciekawie i humorystycznie opowiada historię Fiata 126p, a oryginalne modele aut obejmują lata od 1973 do 1994 – mówi Aleksandra Zawodzińska, dyrektor ds. marketingu i PR w Gemini Park Tychy. – Przestrzeń ekspozycji pełna jest ciekawych historii, nieznanych anegdot, historycznych fotografii, a jej bohaterami jest pięć Fiatów 126p z różnych okresów produkcji – dodaje.
Prezentowane są modele:
● ST – I seria (produkcja w latach 1973-1977)
● ST – II seria (produkcja w latach 1977-1984)
● ST – II seria (produkcja na rynek włoski w latach 1977-1984)
● Model rajdowy (zbudowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych, 1983)
● FL – Face Lifting (produkcja w latach 1984-1994)
Ekspozycyjne wyspy prezentują najciekawsze rozdziały z historii Fiata 126p:
1. Sensacyjna premiera – 9 listopada 1972 r.
2. Ile kosztuje marzenie? – 69 tysięcy zł, czyli dwie ówczesne średnie pensje
3. Oszałamiające parametry i wyposażenie – np. panoramiczna przednia szyba
4. Fiat przez świat – wyprawa: sierpień 1976-październik 1977 r.
5. Happy end – 22 września 2000 r., czyli koniec produkcji
Tychy mają bardzo bogatą historię związaną z Fiatem 126p, w tyskiej fabryce FCA Poland wyprodukowano bowiem najwięcej tych samochodów. Pierwsze „maluchy” zjechały z linii produkcyjnych tyskiego zakładu w 1975 roku.
W Tychach i w Bielsku-Białej przez 27 lat (1973-2000) wyprodukowano w sumie 3 318 674 sztuk samochodu, który stał się powszechny i najpopularniejszy w Polsce, a uzyskane od koncernu Fiat know-how znacząco wpłynęło na unowocześnienie ówczesnego polskiego przemysłu.