Legendarne Fiaty 126p w Gemini Park Tychy

Share
Do końca lipca w Gemini Park Tychy potrwa wystawa kultowych „maluchów”, rozmieszczona na pięciu wyspach w przestrzeni wspólnej centrum handlowego. Przedsięwzięcie jest wyrazem strategicznej współpracy zarządcy galerii z instytucjami kulturalnymi i innymi sąsiedzkimi podmiotami.
Share

Partnerem merytorycznym wystawy jest Muzeum Miejskie w Tychach, a za projekt koncepcyjny i wykonawczy odpowiada renomowana pracownia projektowa z Katowic – Wzorro Design. Samochody na wystawę przygotowała Grupa 126Evolution, która jest częścią Automobilklubu Krakowskiego, jednego z najstarszych i najbardziej cenionych Automobilklubów w Polsce.

Wystawa nieprzypadkowo stanęła w tyskim Gemini Parku 5 lipca, kiedy to przez Tychy przejeżdżała Wielka Wyprawa Maluchów dla Dzieci, której jednym z głównych inicjatorów jest Rafał Sonik, rajdowiec i współwłaściciel Gemini Holding. Celem obecnej edycji Wyprawy jest zebranie środków w wysokości 1 mln euro na rzecz dzieci poszkodowanych w wypadkach drogowych. Rok temu, w pierwszej edycji, uczestniczyło 35 „maluchów”, w tegorocznej jest ich ponad dwa razy więcej.

– Wystawa „Legenda Szos” ciekawie i humorystycznie opowiada historię Fiata 126p, a oryginalne modele aut obejmują lata od 1973 do 1994 – mówi Aleksandra Zawodzińska, dyrektor ds. marketingu i PR w Gemini Park Tychy. – Przestrzeń ekspozycji pełna jest ciekawych historii, nieznanych anegdot, historycznych fotografii, a jej bohaterami jest pięć Fiatów 126p z różnych okresów produkcji – dodaje.

Prezentowane są modele:

● ST – I seria (produkcja w latach 1973-1977)

● ST – II seria (produkcja w latach 1977-1984)

● ST – II seria (produkcja na rynek włoski w latach 1977-1984)

● Model rajdowy (zbudowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych, 1983)

● FL – Face Lifting (produkcja w latach 1984-1994)

Ekspozycyjne wyspy prezentują najciekawsze rozdziały z historii Fiata 126p:

1. Sensacyjna premiera – 9 listopada 1972 r.

2. Ile kosztuje marzenie? – 69 tysięcy zł, czyli dwie ówczesne średnie pensje

3. Oszałamiające parametry i wyposażenie – np. panoramiczna przednia szyba

4. Fiat przez świat – wyprawa: sierpień 1976-październik 1977 r.

5. Happy end – 22 września 2000 r., czyli koniec produkcji

    Tychy mają bardzo bogatą historię związaną z Fiatem 126p, w tyskiej fabryce FCA Poland wyprodukowano bowiem najwięcej tych samochodów. Pierwsze „maluchy” zjechały z linii produkcyjnych tyskiego zakładu w 1975 roku.

    W Tychach i w Bielsku-Białej przez 27 lat (1973-2000) wyprodukowano w sumie 3 318 674 sztuk samochodu, który stał się powszechny i najpopularniejszy w Polsce, a uzyskane od koncernu Fiat know-how znacząco wpłynęło na unowocześnienie ówczesnego polskiego przemysłu.